Malaysia Hari Ini

Please e-mail me at siewjang(at)yahoo(dot)com if you need a translation in English Version. Happy National Day to all. 🙂

—————–

Sepuluh tahun yang lalu di Kuala Lumpur, jikalau anda hendak melancong ke mana-mana di dalam Malaysia, anda hanya perlu memandu ke Lapangan Terbang Subang yang terletak 30 mint dari Kuala Lumpur. Teminal yang semenjak 1954an, anda terpaksa memasuki tarmac tidak hirau hujan atau silau (???)and memanjat tangga untuk menaiki pesawat.

Kemudian, Kerajaan membina terminal yang berbilion juta ringgit dengan kemudahan yang tercanggih di dunia yang terletak 75 minit dari Kuala Lumpur.

Justeru itu, mereka juga membina landasan kelajuan tinggi yang hanya memerlukan 30 minit untuk sampai ke sana. Sesugguhnya, lapangan terbang itu masih seperti kampung berhantu dengan pintu pagar yang lebih dari pesawat.

Wujudnya AirAsia selepas itu. Sekarang, semua orang boleh terbang (menaiki pesawat) dengan satu tanda yang baru di dalam kehidupan. Kerajaan pula memutuskan untuk membina satu lagi lapangan terbang untuk AirAsia yang terletak jauh lagi dari Lapangan Antarabangsa yang meniru konsep dan sistem 1954an teminal. Kecewanya, ia tidak ada kemudahan keretapi kelajuan tinggi.

Kemudian, semua penerbangan domestik dipindah ke Teminal AirAsia. Sekarang, anda terpaksa menaiki bas selama 75 minit ke teminal yang jauh itu dan jalan di dalam hujan dan juga memanjat tangga sama seperti tahun 1954. Apatah lagi, Lapangan Terbang Antarabangsa sekali lagi seiris kawasan gurun.

Oh, jikalau anda hendak transit dari penerbangan antarabangsa ke penerbangan domestik, anda perlu menaiki bas yang perjalanannya setengah jam sehala dari teminal lapangan terbang canggih.

Adakah ini kita panggil back to the past? (sakit kepala la! Tak boleh fikir lagi dalam BM! Aduh)

———————-

Ini adalah cerita saya dalam Bahasa Malaysia. Mari lah kita menyambut Hari Merdeka ini berblog dalam BM. Dahlah Inggeris saya tak boleh pakai, BM pun miskin. *ish*

7 Hijackers »

  1. athena said,

    August 30, 2006 @ 12:05 pm

    anda boleh lihat dari segi, kerajaan ingin membangunkan ‘kawasan gurun’ tersebut dan ‘ease the traffic’ di ibukota?

  2. Lil said,

    August 30, 2006 @ 4:26 pm

    oh my god, i cannot comment in BM anymore, but seriously, not a smart idea! why can’t they just use KLIA, there’s plenty of terminals there unused to its capacity!

  3. sila said,

    August 30, 2006 @ 4:38 pm

    nombor 1: wahai permaisuri, tahniah kerana mem-blog dalam BM!

    nombor 2: waduh betul ke?? Terminal AirAsia pindah lebih jauh lagi? adoiiiiiiiii

  4. Selena said,

    August 30, 2006 @ 8:43 pm

    Terminal baru KLIA dengan keretapi laju tu manyak syok woi…….kalau Terminal AirAsia macam tu, nasib baik saya tak pernah mengunjunginya.

    (saya punya BM boleh pakai tak?)

  5. Selena said,

    August 30, 2006 @ 8:45 pm

    oh ya, hampir lupa……selamat hari kebangsaan kepada anda semua!

  6. laymank said,

    August 31, 2006 @ 9:56 pm

    saya pun rasa kecewa dengan konsep baru terminal kos rendah kita.
    patah stim buatnya apabila mengingatkan betapa masalahnya untuk sampai ke sana… 🙁

  7. daboss said,

    September 2, 2006 @ 9:57 pm

    klia = gajah putih

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Hijack Me